15 februari: Posters, Valentijnsdag en uitnodiging
De posters zijn binnen! Tijd om aan heel Brabant te laten zien wie we zijn en waar we voor staan! Wil je nou ook een gratis poster van een jonge en heel enthousiaste dame, stuur me dan vooral een berichtje en dan zorg ik ervoor dat de poster van mij naar je toe komt!! Leuk om op te hangen voor je raam of voor in de tuin! Formaat mag je zelf kiezen 😄😄😄
Daarnaast was het 14 februari Valentijnsdag. Ik heb samen met het bestuur van CDA Breda naar al onze leden kaartjes met zaadjes gebracht en een poster. Fijn om de leden weer gezien en gesproken te hebben!
Bij dezen wil ik jullie ook van harte uitnodigen op de bijeenkomst in Alphen-Chaam 8 maart op Internationale Vrouwendag. Er komen een hoop thema's aan bod, dus kom vooral! Zowel voor mannen als voor vrouwen.
11 februari 2023: CDA-Vrouwenbijeenkomst in Den Bosch
VROUWEN IN DE POLITIEK💪
Vanochtend was ik aanwezig bij de netwerkbijeenkomst van CDA-Vrouwen Brabant in Den Bosch. Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Karien van Gennip, Kamerlid Inge van Dijk en gedeputeerde Elies Lemkes-Straver waren onder andere aanwezig. Net als tachtig andere top vrouwen die allemaal een rol spelen binnen de partij en samenleving. Mijn CDA-vriendinnen uit Chaam en Baarle-Nassau waren er ook bij! Ik ben trots dat wij zo'n leuke en enthousiaste groep vrouwen hebben van alle generaties.
Nog steeds zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de politiek. Wij doen ons best om dit te veranderen!
Ook ging het over de tijden waarin we leven en dat het juist nu - meer dan ooit - van belang is dat de samenleving kiest voor een wij-partij als het CDA in deze gepolariseerde tijden. Mooie uitspraak van iemand uit de zaal:
'Het kwade schreeuwt het goede fluistert'.
Als middenpartij willen wij juist voor de stille meerderheid van de samenleving op komen. En dat kan alleen maar als we het samen doen!
5 februari 2023: artikel BredaVandaag
4 februari 2023: CDA congres
Vandaag was het landelijke CDA congres in Amersfoort. Als jongerenkandidaat zat ik namens Brabant op het podium. Het Pact van Amersfoort is gesloten waarbij ook oog is voor kleinere regio's en gebieden met minder groei, zoals blijkt uit het door CDA gelanceerde plan 'Voor Heel Nederland'. Daarbij is mobiliteit essentieel. Hierbij mijn inbreng over het belang van investeren in kleine kernen: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7028045938124292096/
3 februari 2023: Reactie op definitieve eisen voor aanbesteding van de concessie West-Brabant:
VERDWIJNEN BUSLIJNEN WEST-BRABANT ABSURD
Het programma van eisen voor aanbesteding van de concessie voor openbaar vervoer in West-Brabant is vastgesteld. Aan de ene kant is er goed nieuws: de schoolbus naar Curio Prinsentuin in Andel blijft rijden, waar veel scholieren gebruik van maken. Er is echter ook slecht nieuws. In de nieuwe eisen voor de concessie is lijn 6 van Breda naar Galder/Meersel Dreef namelijk geen lijnbus meer. De gedeputeerde geeft aan dat er mogelijk nog wel een ‘buurtbusverbinding’ kan komen, maar dit is alles behalve zeker. Of er een buurtbus komt, is namelijk afhankelijk van het feit of er voldoende vrijwilligers zijn die in deze bus willen rijden. Hier zijn ongeveer dertig vrijwilligers voor nodig, anders komt er ook geen buurtbus.
Het is werkelijk waar absurd dat de provincie besloten heeft te bezuinigen op deze buslijnen. Er is ruim 2 miljard euro in Brabant gestoken afgelopen jaar voor mobiliteit. Aan het geld kan het dus niet liggen, aan de wil ligt het wel. We moeten willen investeren in kleine kernen door te investeren in het OV. Mensen in kleine kernen betalen net zo veel belasting, maar ze krijgen er niks anders voor terug dan bezuinigingen op het OV en indirect dus ook op de vitaliteit van hun kernen.
Galder is een groeiend gebied met steeds meer jonge gezinnen. Het is belangrijk voor de vitaliteit en voorzieningen van kleine kernen als Galder, Ulicoten, maar denk ook aan Bavel, dat er altijd mogelijkheden zijn om met het openbaar vervoer naar de stad te gaan.
Ik heb veel berichten gehad van oudere mensen, maar ook van studenten, die bezorgd zijn over hoe zij nog naar de stad kunnen om bijvoorbeeld naar een afspraak in het ziekenhuis te gaan, naar hun werk, naar school of naar een winkel. Deze kansen worden hen ontnomen met het verdwijnen van deze lijn.
Daarnaast komt het de veiligheid van de inwoners ook niet ten goede: veel inwoners vinden het akelig om over de Galderseweg naar Breda door het Mastbos te rijden, het is er namelijk donker, stil, afgelegen en er zitten instellingen voor jeugdgevangenen en verslaafden. Ook is er een paar jaar geleden een nieuwe wijk aangelegd bij Galder, de Klokkenberg. Dit is nog in opbouw, maar deze wijk is afhankelijk van lijn 6. De lijn die nu dus verdwijnt. Een andere mogelijkheid om met het OV naar Breda te gaan is er niet.
Het is dus een regelrechte ramp dat deze lijn verdwijnt. De geboden oplossing van buurtbussen is niet met zekerheid daadwerkelijk een oplossing, want dan is men afhankelijk van vrijwilligers.
Ook de directe verbinding van Breda naar Ulicoten, lijn 132, waar ik al eerder over schreef, zal in de toekomst verdwijnen.
De eisen voor de nieuwe concessie vormen minimale eisen waaraan de vervoerder moet voldoen. Ik verwacht dat de kans reëel en aanzienlijk is dat de vervoerdersmaatschappij niet vrijwillig ‘onrendabele’ lijnen gaat aanbieden. ’s Avonds en in het weekend zijn kleine kernen al onbereikbaar, maar in de toekomst zal dit dus ook overdag het geval kunnen zijn.
Graag wil ik me hard maken voor onze regio. We moeten in plaats van bezuinigen juist investeren in kleine kernen door betere OV-voorzieningen aan te bieden, anders begeven we ons op een hellend vlak voor deze kleine kernen. Stop het bezuinigen op openbaar vervoer!
Krantenartikelen Ons Weekblad over het belang van het beschermen van openbaar vervoerslijnen naar kleine kernen:
Kies voor jong en gezond verstand,
Stem Antje Beers voor Brabant!